Az egyenes vonalú egyenletes mozgás a kinematika tárgykörébe tartozó legegyszerűbb mozgásforma. Jellemzője, hogy a test egyenes pályán, változatlan irányban úgy mozog, hogy egyenlő időközök alatt egyenlő útszakaszokat fut be, bármilyen kicsik is ezek az időközök. A test által megtett s út és a megtételéhez szükséges t idő egyenesen arányosak, azaz hányadosuk állandó. Ezt a hányadost a test sebességének ( v) nevezzük. A sebesség-idő grafikon a vízszintes t -tengellyel párhuzamos egyenes, a grafikon alatti terület a test által megtett út. Az elmozdulás-idő grafikon egyenes, melynek meredeksége a test sebessége. Az út-idő grafikon az origóból kiinduló, az előzővel párhuzamos egyenes. Egyenes vonalú egyenletes mozgást végez például egy vízzel töltött, a vízszintessel szöget bezáró üvegcsőben (Mikola-cső) levő légbuborék. Az egyenes vonalú egyenletes mozgást végző (vagy nyugalomban levő) pontszerű test kölcsönhatás hiányában nem változtatja meg mozgásállapotát ( Newton 1. axiómája), ezt a tulajdonságot tehetetlenségnek nevezzük.
Gyorsulás Az egyenletesen változó mozgás sebességváltozása és az eltelt idő között egyenes arányosság van. A sebességváltozás (∆v) és az eltelt idő (∆t) hányadosa állandó. Ezt az állandót gyorsulásnak hívjuk. A gyorsulás jele a ( a latin acceleratio szóból), mértékegysége a m/s 2. A gyorsulás vektormennyiség. Egyenes vonalú, egyenletesen változó mozgásnak hívjuk azt a mozgást, melynek pályája egyenes, a sebesség pedig egyenlő időtartamok alatt egyenlő mértékben változik. Út-idő grafikon (félparabola): Sebesség-idő grafikon (lineáris): Gyorsulás-idő grafikon (konstans): A megtett út arányos az eltelt idő négyzetével. Négyzetes úttörvény: A pillanatnyi sebesség arányos az eltelt idővel: v=g·t Következő témakör: 5. Szabadesés
Egyenes vonalú egyenletesen gyorsuló mozgás Egy állandó gyorsulású autó mozgását mutatja be ez az animáció. A zöld mezőben lévő szövegdobozokban a kezdeti hely, a kezdősebesség és a gyorsulás beállítható (ne felejtsd el megnyomni az "Enter" billentyűt! ). A jobb fölső sarokban lévő gombokkal az autó visszavihető a kezdeti helyzetbe, vagy megállítható és újraindítható a szimuláció. A "Lassít" opció választásával a mozgás tizedére lassítható. Három digitális óra mutatja az indítástól eltelt időt. Amint az autó eleje eléri a zöld, majd a piros kaput, a megfelelő óra megáll. Mindkét kaput mozgatni tudjuk az egér segítségével, ha a gombot lenyomva tartjuk. A jármű mozgását három grafikon szemlélteti: x hely - t idő v sebesség - t idő a gyorsulás - t idő This browser doesn't support HTML5 canvas!
Kezdősebességgel rendelkező, egyenes vonalú, egyenletesen változó mozgás sebesség-idő függvénye Egy test mozgását olyan feltételek mellett vizsgáljuk, amikor a gyorsítás valamilyen nullától különböző kezdősebességről történik, de a gyorsulás állandó. A gyorsulás definíciója alapján:, ahol a pillanatnyi sebesség a gyorsítás kezdetén, t a gyorsítás megkezdésétől eltelt idő, a pillanatnyi sebesség a t időpontban. Ebből a képletből kifejezhetjük a t időponthoz tartozó pillanatnyi sebességet:. Ez az összefüggés a kezdősebességgel rendelkező, egyenes vonalú, egyenletesen változó mozgást végző test pillanatnyi sebesség-idő függvénye. Kezdősebességgel rendelkező, egyenes vonalú, egyenletesen változó mozgás sebesség-idő grafikonja Kezdősebességgel rendelkező, egyenes vonalú, egyenletesen változó mozgás út-idő függvénye A kezdősebességgel rendelkező, egyenes vonalú, egyenletesen változó mozgást végző test által megtett út kiszámításához a sebesség-időgrafikont használjuk. A grafikon és az időtengely által bezárt terület nagysága a megtett út nagyságát adja, ami a trapéz területképlete alapján:.
Attack on titan 24 rész, 2024